maandag 13 juli 2009

Opperdoezer Curry met Nedernaan

Trof tot mijn blijdschap bij de Dekamarkt naast de kruimige Nederlandse aardappelen nu ook vastkokende, met een blij bordje ernaast: "Ze zijn er weer: de Opperdoezers". Dat soort bije bordjes zou ik wel vaker willen zien in de supermarkt.

Curry is geluk
Vanavond gaan de Opperdoezertjes in een vegetarische Curry, met 'Griekse' Yoghurt (gewoon van een Nederlandse boer), courgettes, tomaten, broccoli en heel veel kerrie. Ik ga er zelf naanbrood bij bakken. O wat een geluk. Het recept, groentecurry met yoghurt is natuurlijk weer van de Albert Heijn, die zo goed is in zomerrecepten en vervolgens de ingrediënten van de andere kant van de aardkloot laat komen. Dom, dom, dom.

Het werd een namiddag vol stress
17.02 Vol goede moed gooi ik een kwart ei (oei), eenvierde theelepel bakpoeder (euh),75 milliliter gekookte en tot vijftig graden afgekoelde melk (natuurlijk) en 225 gram ekologische tarwebloem door elkaar. Het wordt een moeras.

17.09 Hoop bloem erbij. Het wordt een balletje. Half uur rijzen, staat hier. O, en daarna nog een uur. En ja hoor: dan nog een half uur. Moed zakt me in de schoenen. Ik stel de gezinsleden op de hoogte van de nieuwe planning.

17.36 Boehoe, naan is naar. Twee uur rijzen is tot daar aan toe maar het rijst niet. Recept is voor veertien broden. Delen we door vier. Toch klopt er iets niet boehoe.

17.47 Dan maar proberen om te scoren met zelfgemaakte tomatensaus. Internet geeft heel veel tips. En het is natuurlijk onwijs makkelijk. Nou. Hoera.

17.53 Tomatensaus maken is een weinig glorieuze bezigheid. Eerst de tomaten laten barsten in kokend water. De velletjes eraf peuteren. Dan de kernen uit die glibberige dingen snijden. Dan de overgebleven prut zeven om van de zaadjes af te komen. En dan heb je tomatensaus.

18.01 Vriendin wijst op enorme druiper langs de kruidenla en zegt: "Wat is dat?" Zelf denk ik: is dat alles? Ja, dat is alles. Wel de hele keuken een klerezooi, het resultaat: een handvol saus.

18.05 Aardappelen, uien, courgettes en broccoli snijden. De boel fruiten. Eindelijk op vertrouwd terrein.

18.30 Curry staat te pruttelen maar de naanballetjes zijn nog net zo klein als een uur geleden. Kneed ze nog maar een keer door.

18.32 Vriendin zegt: "Joh, dit maakten ze tweeduizend jaar geleden al. Kan toch niet moeilijk zijn." Ik schreeuw: "MAAR HET RIJST NIET!"

18.38 Lees het recept nog maar eens door. In het interview met de Indiase kok dat erboven staat afgedruk, wordt gesproken van rusten. Het deeg moet lang rusten, anders wordt het taai. Dat is wel wat anders dan rijzen.

18.43 Heb ik in elk geval geleerd dat bakpoeder nauwelijks rijst, een andere verklaring is er niet.

19.00 Balletjes platgerold met heel veel bloem erop, knoflook en koriander eroverheen. Ziet er best profi uit. Maar ze zijn zeker geen 5 millimeter dik, zoals het recept vermeldt. Niet nadenken, snel de oven in.

19.06 Twee witte harde schijven. Waar zijn die professionele bruinzwarte plekken? Naan hoort eruit te zien als een bleke bebloemde borst met moedervlekken. Ik wil ze al bijna weggooien. Lees ik dat je er gesmolten boter over moet smeren. Snel smeren. Hee, daar zijn de moedervlekken.

19.08 En lekker dat ze zijn! Inclusief supervakkundige lagen, zoals het hoort. Heeft dat bakpeder toch nog wat gedaan. Alleen: 14 gedeeld door 4 = 2 broodjes? Toch klopt er iets niet.

19.31 IJsje bij Arthur de Italiaan Om De Hoek. Dat had papa wel verdiend. Wat een stress.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten