donderdag 2 juli 2009

Nederlandse Norma

Op dit moment goed verkrijgbaar uit Nederland en heerlijk op de barbecue of in een zomerse pasta: aubergine. Ik ben geen fan van aubergine, maar wel zoals de Sicilianen haar klaarmaken!

Hoe je dat doet
Pasta alla Norma maak ik door de geschilde aubergine in blokjes te hakken en die blokjes (liefst een dag van te voren) te marineren in balsamico met knoflook en zout. Regelmatig omscheppen en na een paar uur in een zeef doen met een gewicht erop, zodat het geen vochtige snotjes worden. Pasta maken. Auberginestukjes op een heet vuur bakken. Een tomatenzugo erbij. Hier kan het ophouden, maar zelf vind ik het erg lekker om dan ook nog een half bolletje mozarella en geraspte parmezaan toe te voegen en het geheel af te maken met rozijnen, gedroogde rode pepervlokken en verse peterselie.

Beetje dichtbij, beetje ver weg
Uit oogpunt van Close Cooking is dit recept nog niet helemaal ideaal overigens. De tomatensaus moet ik rap zelf gaan leren maken (maar ik heb nog geen lekker recept gevonden) en balsamico... helpt het dat ik die van mijn ouders kreeg toen ze terugkwamen uit Italië? Lastig die beschermde merken van de Italianen. Parmezaanse kaas komt per definitie niet uit de buurt. Mozerella kan volgens mij wél.

1 opmerking:

  1. Wat "ik ben geen fan van aubergines"? Probeer eens plakjes aubergine in de oven te "roosteren" met een beetje peper, zout en verse rozemarijn. Leg de plakjes dan in een ovenschaal met een (zelfgemaakte) tomatensaus, wat geraspte citroen en parmesaanse kaas. Je likt je vingers erbij af ...

    BeantwoordenVerwijderen