dinsdag 22 juni 2010

Eén jaar Close Cooking

In de loop van mei beleefde ik, samen met mijn 11 abonnees en ongeveer 30 bezoekers per dag, een bescheiden maar intiem feestje: één jaar Close Cooking! Succes of geen succes? Enorm succes natuurlijk. Ik heb er veel van geleerd. En om die reden ben ik ook blij met de kleine kring lezespubliek: ik heb een hoop fouten gemaakt en er komen er nog meer. Aan een studie in Wageningen heb ik meermalen gedacht. Dat kookboek komt later, als ik wat verder ben.

Maar wat een plezier! En wat een hoop nieuwe recepten geprobeerd! Bedankt dat jij daar getuige van hebt willen zijn. Voor jou daarom de Stand Van Zaken In Close Cooking 2010, gevat in Negen Vuistregels.

1. Groente uit het seizoen en van de koude grond
Koop groenten uit het seizoen en van de koude grond, laat je daarbij voorlichten door de steeds weer aangepaste Groente & Fruitkalender van Milieu Centraal. Uitzonderingen vind je daar ook, fijn om mee te variëren, met name als het om fruit gaat.

2. Kies voor een minder mediterraan menu
Tomaten, paprica's, aubergines. Het Westland is er trots op, wij niet meer. Kies voor een minder mediterraan menu. Bijvoorbeeld alleen vers in de zomer en dan zonder vlees. In de winter uit blik of pot. Voordeel van kas is overigens: weinig tot geen gif. Dat is ook wat waard!

3. Kook vanuit de groente
Kies je recept uit op basis van de groente. Internet helpt daarbij enorm, bijvoorbeeld met receptenzoekers van Albert Heijn, de Volkskrant en Delicious.

4. Eet minder vlees
Wat je ook doet, vlees is het slechtst. Probeer je tot twee keer per week en 150 gram per persoon te beperken. Veel vlees is ongezond, vlees is dieronvriendelijk, vlees kost enorm veel energie om te produceren. Als je vlees eet, volg de Vleeswijzer. Interessant: rundergehakt het meest milieuvriendelijk. Ik snap nog steeds niet precies waarom.

5. Eet ook niet te veel vis
Uiteraard volgens de Viswijzer, twee keer per week. Als je veel tonijn en paling blijft eten ben je echt een schurk. Kabeljauw echt alleen MSC. Close cooking met zeevis bestaat eigenlijk niet want er is geen zee in Nederland. Probeer Nederlandse zeeriviervis zoals forel in plaats van paling. Makreel is gezond en MSC. Haring doet het ook nog prima.

6. Lente is het moeilijkst
Winter: aardappelen en kool, maar met stamppotten en pies vol wortelen en wat diepvriesgroenten kom je er wel. Moeilijkste is lente: die fijne groenten waar iedereen ostentatief van zit te genieten, komen pas in de loop van juni. Heel veel mensen hebben in de lente de zomer in hun hoofd. Jouw lentegevoel, in juni, is beter.

7. Gebruik langzaam reizende lang houdbare producten
Tomaten uit Spanje komen - los van bestrijdingsmiddelen - beter uit de test dan kastomaten. Met vrachtauto's valt het kennelijk wel mee. Mango's en bananen en ander tropisch fruit komen met de boot: ook niet zo heel erg volgens deskundigen. Verder: doe niet te moeilijk over lang houdbare producten die niet in de koeling hoeven. Zoals: gedroogde paddestoelen (biologisch), tomaten en vis uit blik, olijven uit blik, olijfolie, noten. Dat ze niet in de koelkast en ook niet zo gauw de vuilnisbak in gaan is óók een milieuvoordeel.

8. Blijf helder nadenken
Veel artikelen over duurzaam eten doen je de haren uit het hoofd trekken. Dan weer gaat het over gezondheid, dan weer over duurzaamheid in de zin van broeikasgassen, dan weer in de zin van giftige stoffen. Biologisch eten is goed voor dieren (meestal) en het milieu in de directe omgeving, maar komt ook vaak uit energieslurpende kassen. Scharrelvlees komt vaak uit Nederland of Duitsland, biologisch vlees kan uit heel Europa komen. Duurzame vis: kán dat wel? Naar zoiets als de duurzaamheid van diepvriesgroenten (in het goede seizoen geteeld maar waar dan en wat kost zo'n diepvriezer nu aan energie) wordt weinig of geen onderzoek gedaan en de overheid werkt ook niet mee. Herkomst aangeven van verse groenten is verplicht, maar bij verpakte verse groenen niet en op blikken en dozen staat ook zelden wat. Het is een versnipperd, relatief nieuw vakgebied. Er zijn veel tegengestelde belangen. Raak niet in paniek. Volg onderzoeken en pas je steeds weer aan. En vooral: blijf helder nadenken. Follow the money. Je doet je best.

9. Gebruik dit blog
Ik doe het ook. ;-) Links vind je alle ingrediënten. Elke maand een lijst met groenten van nu en instinkers. Als het even kan ook een paar inspirerende recepten. Af en toe een fijne keukenblunder. Enne... laat eens weten wat jouw ervaringen zijn.

Bedankt!

2 opmerkingen:

  1. Pjotr: Als je paling eet ben je een schurk?

    Waar baseer je dat op? Paling mag van CITES vrij verhandeld worden binnen haar leefgebied en staat bij CITES als NIET DIRECT met uitsterven bedreigd.

    Kijk eens op www.dupan.nl en www.nevepaling.nl en www.sustainableeelgroup.com en geef dan pas antwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Klaas,

    Ik ben geen deskundige en moet me baseren op bronnen. In paling heb ik me nog onvoldoende verdiept maar ik ben geneigd om hierin voorzichtig te zijn: biologen maken zich ernstige zorgen en die doen het niet voor niets.

    Bovendien: 'niet direct' met uitsterven bedreigd. Wacht jij altijd tot het 1 voor 12 is? Ik vind het een beetje redeneren als een roker. Er is altijd wel een excuus.

    Enne... ik zei 'als je VEEL tonijn en paling blijft eten' hè? Ik sla het op een borrel ook niet over. Maar wat tonijn betreft: dat maakte ik vroeger elke week. En dat kan dus echt niet meer.

    Pjotr

    BeantwoordenVerwijderen