zondag 31 januari 2010

Pie 2: Runderpie met Schoorsteen

Nog steeds een aanrader: de Delicious van januari, waarin een piespecial is te vinden. Ik maakte al de kippenpie. Delicious heeft nog steeds geen complete, laat staan handige receptenzoeker. Maar ik pik uit principe geen recepten. Deze is met rundvlees en een zelfgekneed dak van mosterddeeg. Hiervoor moet je wel mosterdpoeder kopen, bijvoorbeeld Colman's Mustard. Wij hebben voor zulke zaken toevallig een Britse winkel om de hoek. Waar je 't anders moet krijgen weet ik niet. De taart is heerlijk met gesmoorde witlof (mijn moeder zou zwaar gechoqueerd zijn als ze dit las) of witlofstamp. Dochterlief was vooral onder de indruk van het schoorsteentje, op advies van mijn vriendin gemaakt van de top van de slagroomspuit. Weer wat geleerd.

Afstandistieken
Meel: Nederland
Bloem: Nederland
Mosterdpoeder: Engeland, nvt*
Boter: Nederland
Ei: Nederland
Runderlappen: Gelderland
Zonnebloemolie: onbekend, nvt
Champignons: Nederland, pg*
Uien: Nederland
Suiker: onbekend, nvt
Knoflook: Frankrijk
Runderbouillon: onbekend, nvt
Guiness: Ierland, te vervangen met ander donker bier
Tomatenpuree: Italië, bo***
Thijm: Nederland, 's zomers gekocht en gedroogd
Worcestersaus: Engeland, nvt

* nvt bij lang houdbare producten die je niet op een andere manier kunt krijgen, doen we in Close Cooking niet zo moeilijk. Je kunt ook niet zonder specerijen.
** pg probleemgroente, is ook uit Nederland ongeacht het seizoen slecht voor het milieu volgens www.milieucentraal.nl, niet te vaak eten of weglaten
*** beste oplossing, volgens www.milieucentraal.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten