dinsdag 5 januari 2010

Twee keer doordeweekse pompoen

Ik worstel een beetje met de doordeweekse maaltijd. Vandaag wilde ik pompoenravioli maken maar het is gewoon te veel werk. Mijn geliefde ziet het al helemaal niet meer zitten. Als ik 's morgens durf te beginnen over vegetarisch en wintergroenten dan trekt ze haar lip op en laat ze lange tanden zien. Ik herken dat wel. Als mijn moeder gezond ging doen vroeger, was dat ook altijd een grote teleurstelling. Kom je boven van het huiswerkmaken. Je hebt wel een pauze verdiend. Staan er aardappelen, postelein en geroerbakt ei op het menu. Bah. In de tijd van parttime principes zoals de puberteit ook wel genoemd kan worden, zei ik nog wel eens: "Mam, ik ga wel weer naar beneden." Eens kijken wat deze pompoenpasta oplevert. Kan ik met de vanochtend gekochte ingredienten ook maken. Het klinkt als iets wat ik niet 's ochtends aan moet kondigen maar ik ga het tóch doen.

1. Doordeweekse pompoenpasta met peterseliericotta
18.14: "Hmmm, lekker." Vindt de vrouw. Zelf vind ik het wat minder, ik hou gewoon niet zo van pompoen puur, zonder knoflook. Tip: voeg wat salie toe om de smaak wat voller te maken. In plaats van vette geitenkaas kun je ook een magere, brokkelige verse kaas gebruiken zoals ricotta, die ik toevallig nog had staan. De hazelnoot van doorgaans bedenkelijke herkomst liet ik weg, en miste ik niet. Ik deed er de peterselie uit het recept door. De koude kwak met de warme saus en daarin de wat steviger, bijna knapperige stukjes pompoen maakt het een lekker afwisselende en toch redelijk lichte vegetarische maaltijd met maar een beetje kaas.

2. Doordeweekse pompoenpuree met peterseliericotta
De andere helft van de saus hebben we twee dagen later door een halve pan overgebleven aardappelpuree gestampt. Eigenlijk nog lekkerder. En dan helemaal close. Behalve de kaas. Maar die kun je vervangen door iets Nederlands of helemaal weglaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten