vrijdag 23 april 2010

Ovenschotel met tomaat, thijm en sardines

Toen de tomaat-met-olijfolie-en-knoflook-geuren uit de oven begonnen te walmen, merkte ik: ik heb dat eten zó gemist. Het hielp ook niet dat ik gisteren op weg naar sport bijna de auto ben gezet met mijn opgewarmde radijsstamppot. Wat een stank. Vandaag kregen we eters en een logé en heb ik deze ovenschotel met tomaat, thijm en sardines gemaakt. Geen voorjaar, zegt u? Inderdaad. Maar het leuke van dít recept is dat het voor een groot deel in blik zit. En blik heeft geen haast. En producten die geen haast hebben, en niet in de koelkast hoeven, zijn behoorlijk milieuvriendelijk. De tomaat komt, zonder kas, uit Europa. Lekker met rijst, veldsla en rabarber crumble toe. Tip: begin een half uurtje eerder en carameliseer een in ringen gesneden ui. Wel fijn, zo'n makkelijk recept dat het hele jaar kan en toch behoorlijk duurzaam is.

Closistics
gepelde tomaten uit blik (Europa, lh)
ui (Nederland)
gedroogde thijm (lh)
olijfolie (Europa, lh)
knoflook (Frankrijk)
sardinesfilets uit blik (Atlantische oceaan, niet MZ!)
olijven gevuld met ansjovis uit blik (Europa, lh)
peterselie (België)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten