dinsdag 13 april 2010

Kabeljauw met blauwe kaas: het recept

Zoals beloofd het recept van kabeljauw met blauwe kaas. Daar past wel gelijk een kritische noot: kabeljauw is een behoorlijke probleemvis. Gisteren stuitte ik bij toeval op MSC-kabeljauw en dat zijn wel de kansen die je moet grijpen. Overigens werkt dit recept ook prima met andere witvis. Minder chique, maar het kan zo uit de diepvries de oven in. Met pijn in mijn hart, ik herinner me nog iets te goed dat mijn moeder het door de telefoon dicteerde omdat ik het weer eens kwijt was. En vandaag deel ik het met de wereld. Geen idee waar ze het vandaan had trouwens. Maar zó heb ik vis leren eten. En ik moet het zo langzamerhand al meer dan honderd keer op tafel hebben gehad.

Ingrediënten
(4 personen)
50 gr boter
2 afgestreken eetlepels bloem + een beetje
.5 l melk
100 gr blauwe kaas (neem Bastiaansen Blauw natuurlijk)*
500 à 600 gr kabeljauwfilet

* mocht je een restje van een buitenlandse kaas overhebben, Stilton en Gorgonzola zijn erg zacht, daar 200 gr van nemen.

Bereiding
Oven voorverwarmen op 175 graden. Smelt de boter op een laag tot middelhoog vuur. Roer de bloem erdoor met een garde. Meteen de klontjes wegwerken. Even laten pruttelen maar niet bruin laten worden. Melk erdoor terwijl je met de garde stevig blijft roer. Aan de kook brengen en zachtjes laten pruttelen tot het bindt. Dan de kaas erin verbrokkelen en laten smelten. Saus over kabeljauwfilets in ovenschaal gieten en in de oven. Na 15 minuten heb je perfect zachte vis in een heerlijke saus. Iets langer als de vis diepgevroren was. Lekker met aardappelpuree (zie elders voor suggesties) en groenten van het seizoen of uit de diepvries. Erwten bijvoorbeeld, gestoomde worteltjes en broccoli of geroerbakte spinazie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten