dinsdag 30 maart 2010

Ragu alla Bolognese: de enige echte

Dit is het recept van de enige echte 'alla Bolognese'. Althans, volgens Onno Kleyn van de Volkskeuken. Ik stuitte erop terwijl ik zocht naar seizoensrecepten. En verrek, het is met enige aanpassing nog seizoensvriendelijk te maken ook. En da's best lastig met Italiaanse schotels, die toch maar vaak om ingrediënten vragen die je daar vanaf maart kunt krijgen maar hier pas hartje zomer. Dit recept lost dat heel aardig op, met als belangrijkste reden: wat er aan tomaten in moet, komt uit blik en blik is goed. Ander goed punt is, dat rundergehakt volgens de Vleeswijzer het beste vlees is, aangezien het van oude afgedankte melkkoeien wordt gemaakt. Een redenering waar ik overigens de kneep nog niet onder de knie heb.

Bolognaise is lekker maar niet hetzelfde als 'alla Bolognese'
Zelf maakte ik tot nu toe ook Spaghetti Bolognaise op de Franse manier die volgens Kleyn de wereld veroverde en het échte recept verdrong. Uitje fruiten, gehakt rul bakken, champignons erbij, knoflook erbij, ketchup erbij, gedroogde oregano erbij, klaar. Beetje melk om romig te maken. Zo leerde ik het van mijn moeder. En dat van die melk blijkt nog te kloppen ook. Dus deed ik uit stil protest ketchup in zijn recept en dat smaakte prima. Enne... nog even geen selderij, hè? Vervanger: wat preiringetjes. Wortel = winterwortel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten