zondag 21 maart 2010

Kool kan ook lekker: Saté Savoye

Eindelijk eens een recept van de Volkskeuken dat écht zo goed als close te koken is: gevulde savooiekool. Bij mij werden het meer savooiesaté's, want ik had geen cocktailprikkers. Ik maakte het gerecht nét op tijd want de spontaan aangeschafte kool - ik moest en zou deze oudste koolsoort met de prachtige naam eens proeven - was al bijna vergeeld. Het gerecht is een enorm gepruts, maar de moeite waard. Uitgesproken door de salie. En het eekhoorntjesbrood een prachtig wild gevangen seizoensproduct van niet eens zo heel ver weg als je de Duitse neemt uit een ekologische winkel. Mijn vriend Reinhard maakte trouwens afgelopen weekeinde een heerlijke minestronesoep met reepjes savooiekool, volgens hem gewoon groene kool. En daar houdt mijn deskundigheid dan weer op.

Afstandistieken
Kippenbouillonblokjes: lang houdbaar
Savooiekool: Nederland
Rundergehakt: scharrel dus dichtbij, ook nog eens milieuvriendelijkste vlees volgens www.vleeswijzer.nl
Sjalotten: Nederland
Knoflook: Frankrijk
Eieren: Nederland
Salie: geen idee, maar lang houdbaar
Kappertjes: geen idee
Eekhoorntjesbrood: wild gevangen in Duitsland en gedroogd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten