woensdag 18 augustus 2010

CO2-neutrale komkommers?

Kijk, dit lost nu mijn grootste probleem op. CO2-neutrale kassen. Hoe ze het precies doen weet ik nog niet, maar dit zag ik op weg naar mijn werk en maakte me nieuwsgierig. Als ze dit nu eens rap met tomaten, aubergines en paprica's zouden gaan doen! Kunnen we op een groot deel van de vis en de durumtarwe na honderd procent Hollands gaan koken. Puur is een biologische supermarkt in Leiden en in Houten volgens een nieuw concept. Ze proberen het muffe karakter van de gemiddelde natuurvoedingswinkel weg te nemen. Dat lukt niet helemaal, maar Puur heeft wel een geweldige collectie seizoensgroenten en vertelt ook eerlijk waar het vandaan komt. Dat is niet gebruikelijk in de natuurvoedingswinkels die ik ken. Een belangrijke reden waarom ik doorgaans toch naar de supermarkt ga. De komkommerkas is van het bedrijf BiJo, werkt met warmtewisselaars en staat in Gravezande. De zomerwarmte wordt opgeslagen in het bodemwater voor de winter en de planten worden het hele jaar door nat gehouden met regenwater. Peter Jacobs van Puur: "De kas gebruikt in het geheel geen fossiele brandstoffen meer, is niet eens op het gas aangesloten!" Beste nieuws in jaren!

1 opmerking:

  1. Moet je zelf ook eens doen, naar de site van BiJo gaan: daar staat dat ze al tomaten en paprika's CO-neutraal kweken. Hoef je alleen nog op zoek naar neutrale aubergines!

    BeantwoordenVerwijderen