zaterdag 25 augustus 2012

Daube d'aubergines

Aubergine is een rare fluim. Hartje winter is hij het milieuvriendelijkst, als hij het Spanje komt. Van maart tot oktober een middenmoter, uit Nederlandse kassen. Ik vind hem (maar harde wetenschap is het niet) in de nazomer het lekkerst. Ik vind overigens nog steeds: als je geen vlees eet, is de milieuvriendelijkheid van je groente eigenlijk bijzaak. Hoe dan ook: deze daube d'aubergines van Onno Kleyn, is heerlijk om je zondagavondbrood in dopen. Volg het recept zonder vreze; vier ansjovisjes lijkt veel, maar ik hield me in en proefde er niets van. Zo er eerder nog zes van maken. Zes knoflooktenen kan wél wat minder, was met vier heel tevreden. Lekker met geroosterde reepjes Oosters platbrood en olijfolie. Pamela smeerde er humus op, ik nam boter. Een klontje boter laten smelten in de daube op je bord is sowieso wel lekker; haalt het zijdezachte van de aubergines naar voren. Lekker eten, hoewel even omschakelen voor de nog niet diehard vegetariër.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten