zondag 15 januari 2012

Gepocheerde kabeljauw met sjalot-bietjessaus

Vandaag maak ik kabeljauw met sjalot-bietjessaus. Ik heb niet gebakken maar gepocheerd. Leuk hoor die kookvideo's. Het klinkt niet lekker en het ziet er avant-gardistisch uit, dat roze met het oranje van de gestoomde worteltjes. Maar het smaakt heerlijk. Ik ga dit jaar wat meer rommelen met vis. Mijn kookboek van Rick Stein nog nauwelijks gebruikt. Bakken is meestal niet lekker, dat moet je heel goed kunnen en ik kan dat niet of heb niet de goede spullen. Het is ook heel vet. Pocheren vind ik, ontdekte ik laatst in een restaurant, echt heel lekker. Ik deed het al eerder in een court-bouillon met zalm, maar nu pocheer ik in melk met zwarte peperkorrels, een gesneden sjalot en een laurierblaadje. Leg de kabeljouwhaasjes (of filet) er vier minuten in en houd het net tegen de kook aan. De sjalotringetjes zijn wel lekker om dit verder erg zachte gerecht wat te verlevendigen. De garnaaltjes zijn ook een extra attractie die niet mag ontbreken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten