zondag 15 juni 2014

Harder uit Harlingen

Vis blijft een enorme uitdaging. MSC-vis doet niet aan milieu: de visstand is veilig, maar ondertussen maakt die zalm een enorme reis uit Alaska en ligt maanden in de vriezer. Terwijl het zo'n potentie heeft: de Noordzee zit er vol mee. Maar wat je op de markt koopt, komt ook maar al te vaak uit de vriezer onder het mom van vers vanochtend in Katwijk gehaald. En dan heb je nog die Hollandse garnalen die even op en neer geweest zijn naar Marokko om te pellen. Helaas is herkomstinformatie nog niet verplicht bij verse vis en kun je visboeren met keurmerken nauwelijks vinden. In de supermarkt eindig je dan toch altijd weer met hetzelfde. Beste dan nog om een niet overbeviste soort uit blik te nemen, aangezien die ongekoeld lang houdbaar zijn, maar... blikvis komt je op een gegeven moment ook de neus uit, MSC-bliktonijn is saai en droog en blikzalm vind ik echt smerig, daar zitten ruggenwerveltjes en graten bij. Maar dan de harder. Uit onze eigen Waddenzee. Alleen: probeer er eens aan te komen. Alleen op de biologische markt in Amsterdam en Utrecht of in de haven van Harlingen. Geeft ook wel weer aan hoe gering de belangstelling (nog) is. Jammer! Maar ik las dat reformmerk Odin gerookte harderfilet verkoopt. Morgen maar eens kijken bij de Zaailing en EkoPlaza. Misschien heb ik geluk en is het zelfs bij mij om de hoek te koop. Dan hoor je mij alleen nog maar smakken.

NB: harder wordt ook wel mul genoemd, niet te verwarren met rode mul, een hele andere soort. Beiden populair in de Middellandse Zee, maar de rode mul ook rood wat koopadvies betreft... niet kopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten