zondag 6 januari 2013

Mijn tweede rijsttafel

Met nogmaals dank aan het geweldige cadeau van Sinterklaas: mijn tweede rijsttafel. Dit keer: schelvis met kemirisaus (214), tahoe boemboe Bali (361), een rest sambal goreng kool (40), witte rijst en natuurlijk pindasaus voor zoonlief, gebakken uitjes voor dochterlief, seroendeng en kroepoek voor iedereen. Schelvis at ik volgens mij voor het eerst(kabeljauwachtig, maar delicater; MSC bij AH), gepofte kemiri ook. Vrouwlief is geen tahoeliefhebber maar vond het gaan. Da's mooi, want ik vind Indonesisch koken nu juist zo interessant wegens de rijke vegetarische opties. Komende dinsdag bak ik de rijst op tot mijn eerste huisgemaakte nasi goreng en doen we de restjes erbij. Ben wel die kool zat. Wat groenten betreft verlang ik erg naar de zomer. Nog 573 te gaan.

2 opmerkingen:

  1. Probeer een exemplaar van het Groot Nieuw Volledig Indisch Kookboek te vinden -- vol recepten van gerechten die je bij de toko niet meer vindt. Voor vegetarisch, er zijn heel mooie dingen te doen met aubergine en bamboe, maar dat is natuurlijk weer niet van dichtbij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Boudewijn, bedoel je Catenius-Van der Meijden? Ik werk nu met Beb Vuyk. Aubergine is niet zo'n probleem uit Spanje, wordt door www.milieucentraal.nl als B gecategoriseerd op een schaal die tot E gaat. Ik probeer zo veel mogelijk A/B te eten. Ik heb mijn Close Cooking-regels in die zin aangepast dat ik Europa dichtbij genoeg vind en ook geen moeite heb met bootfruit. Anders kom je de winter niet door. Zolang het maar A/B is. Boontjes uit Kenya zijn dat niet, Marokko soms wel.

      Verwijderen